Skapa intresse hos arbetsgivaren – ”Stick ut” i ditt personliga brev

Arbetsgivaren anställer hellre dig med en bra anledning varför just du söker dig till deras företag, än att du har en hel mängd akademiska poäng och meriter från andra jobb som inte är i närheten av vad man sysslar med just här.

När arbetsgivaren, som du skickar dit personlig brev till, ser i din text att du valt ut deras intressanta företag före konkurrenter kommer han hellre vilja träffa dig. Att du har ett driv och visar att du verkligen vill ha jobbet. Kanon vore att kunna skriva med om du har en idé om något företaget idag inte har eller gör, men som du helt fullt tror du kan göra för dem. Först med det senaste. Självklart måste du ha bra underlag för vad din nya idé kan åstadkomma, realistiska mål. Företaget kan komma att ligga i framkant på grund av att du vågade skriva och ”önska” dig in där. Du tycker att just detta företaget känns nyskapande och vill gärna komma och berätta mer om din idé.

Skapa nyfikenhet, var lite udda så du sticker ut bland alla brev som kommer in. Och du har självklart läst in dig på det du kan hitta om företaget. I deras egna texter på hemsidan kan man hitta mycket bra att använda i sin ansökan.

sticka ut2

När du ska beskriva dig själv, så mata inte upp med alla egenskaper som arbetsgivaren söker efter. Det är ingen som är så fulländad. Tänk verkligen till på vad du är bra på och vill framhäva för just denna tjänsten. Anpassa dig efter vad de söker, ta fram vad du kan tillföra.

Har du en sajt med dina arbetsprover och blogg, relevant ihop med jobbsöket så ta med den i ditt brev.

Och kontakta gärna företaget efter ett tag och hör hur det går med tjänsten, sitt inte och vänta för länge. Och om du lyckas komma på en intervju så följ gärna upp med ett ”Tack” via mejl, trevligt och man lämnar ett positivt eko.