Trött på reklam

Reklamen har mer än tredubblats de senaste 20 åren. Det märks inte minst i teve där reklamavbrotten duggar så tätt att det inte längre går att fylla pauserna med sysselsättning som toalettbesök och matintag, räddningen blir då att surfa på telefonen. Att en långfilm som tidigare tog runt 90 minuter nu tar ca 2,5 timmar att ta sig igenom ter sig minst sagt tröttsamt. Det finns visserligen möjlighet till inspelning och snabbspolning av reklamen men tittarupplevelsen blir ändå störd i och med avbrotten. Lösningen på detta är strömningstjänster som Netflix och liknande som sänder reklamfritt och där man själv väljer när man vill pausa. En annan fördel med strömningstjänster gentemot tablå sända teveprogram är att man själv väljer vad man ska se och när man ska göra det. I det stora hela ger tevesändningar ett omodernt intryck och reklamkanaler borde vara gratis att titta på.

För adresserad reklam finns spärregister som reklamspärr SPAR och NIX adressat. Oadresserad reklam spärras genom texten ”ingen reklam tack” på brevlådan. Önskar man slippa gratistidningar, skriver man texten ”Nej tack till gratistidningar”.